Info

News archive

review ´Amstel Peijl´: Warmest notes in history of the saxophone

May 10

Warmste noten uit de geschiedenis van de saxofoon.

Het Amstel Quartet bouwt op het eigen label gestaag verder aan een oeuvre van authentieke composities en gelegenheidsarrangementen. Die laatste categorie biedt vaak een wat gemakkelijke oplossing voor het gebrek aan origineel repertoire, dat voor vier saxofoons nou eenmaal niet voor het oprapen ligt.
Maar het uitgebalanceerde arrangement dat Wijnand van Klaveren maakte van de Suite uit Fauré’s Pelléas et Mélisande, op.80, ontstijgt dat vooroordeel met groot gemak. De noten die de saxofonisten van het Amstel Quartet spelen, behoren tot de warmste en de meest verzorgde uit de geschiedenis van het instrument, Je vergeet absoluut dat je met een arrangement te maken hebt. Ook in ‘oorspronkelijk’ werk excelleren de musici: Glazoenov’s licht melancholische, soms grillige Saxofoonkwartet uit 1932 bijvoorbeeld. Hier klinken vier musici die het tot in de kleinste details van vibrato, toonaanzet en timing met elkaar eens zijn.
Het minimalistische Saxophone Quartet (1995) van Philip Glass wordt weliswaar even verzorgd gespeeld, maar op eigentijds gebied horen we nu graag eens iets gewaagder dan Glass’goed verkopende zelfherhaling. Dan nog liever een goedgemaakt arrangement.

Jochem Valkenburg
NRC 9 mei 2008

(vier van de vijf sterretjes)